Dg521Hpcz

return to German, retour Deutsch
return to English

Beschreibung in Deutsch und Englisch,
description in German and English.

 

 

 

Didgeridoo Dg 521
ist ein relativ leichtes, etwa oktavisches Instrument mit interessant geschwungener Form. Der Basiston ist auf E minus 30 Cent, also geeignet für eine Kammerton Basis A4= 432 Hz.

Das Didgeridoo hat einen guten Resonanzwiderstand am Grundton und bietet 3 gut ansprechende Overblows. Mit dem etwas engeren Mundstück mit einer Wandstärke von 5mm erlaubt es ein rasches Anschwingen und dadurch ein schnelles Movement für rhythmisches Spiel.

Die einer Rinde ähnliche rotbraune Oberfläche entstand aus dem gebürsteten für Hempstone typischen Sprühbild. Das Material ist mit Siena und Ocker gefärbt, innen mit wasserbeständigem Legnopur von Adler und aussen mitüberlackierbarem Zelluloselack Soloplast beschichtet.

Durch kürzen des Mundstückes um etwa 3 cm und neu Formen liesse sich das Instrument auf Kammerton A= 440 Hz umstimmen. Die Messung der Tonhöhen (A=440) bei warmgespieltem Instrument und Raumtemperatur ergaben:

Basiston E2-30 (D#2+10 bis E2+10) / 1. Overblow E3-40 (D#3+40 bis E3-10) / 2. Overblow A#3-10(-30 bis +-0) / 3. Overblow E4-30 / 4.Overblow etwa A4

(Die Werte in Klammer zeigen die Bereiche in Cent in welchen sich die Höhe der angespielten Töne durch Änderung der Lippenspannung verändern lassen. Das entspricht etwa der von der Bauart abhängigen Bandbreite des jeweiligen Resonanzwiderstandes.)

 

Didgeridoo Dg 521
is a relatively light, approximately octavian instrument with a nice curved shape. The basic tone is E minus 30 cents, so suitable for a concert pitch base A4 = 432 Hz.

The didgeridoo has a good resonance resistance at the basic tone and offers 3 well-appealing overblows. With the slightly narrower mouthpiece with a wall thickness of 5mm, it allows for rapid swinging and therefore quick movement for rhythmic playing.

The red-brown surface, similar to bark, was created from the brushed spray pattern typical of Hempstone. The material is colored with sienna and ocher, coated on the inside with water-resistant Legnopur from Adler and on the outside with paintable Soloplast cellulose varnish.

By shortening the mouthpiece by about 3 cm and reshaping it, the instrument could be retuned to concert pitch A = 440 Hz. The measurement of the pitches (A=440) with the instrument played warm and at room temperature resulted in:

Base tone E2-30 (D#2+10 to E2+10) / 1. Overblow E3-40 (D#3+40 to E3-10) / 2. Overblow A#3-10(-30 to +-0) / 3. Overblow E4-30 / 4. Overblow about A4

(The values in brackets show the areas in cent in which the pitch of the tones played can be changed by changing the lip tension. This corresponds approximately to the bandwidth of the respective resonance resistance, which depends on the design.)